Nauka czytania dla dzieci

Nauka czytania dla dzieci

Nauka czytania to jedna z pierwszych umiejętności, jakie zdobywają maluchy na ostatnim etapie pobytu w przedszkolu, w zerówce, a także w pierwszych klasach szkoły podstawowej. Okazuje się jednak, że najlepiej zacząć uczyć dziecko jeszcze wcześniej – wtedy zdecydowanie uzyskamy lepsze efekty.

Mózg dziecka jest najbardziej plastyczny i pochłania wszystkie informacje w zaskakującym tempie w wieku od urodzenia do 6 lat. W tym czasie warto więc kształcić w maluchach nowe umiejętności oraz zaszczepiać zainteresowania. Powiedzenie, czym skorupka za młodu nasiąknie, jest więc jak najbardziej słuszne. Dzieci, które przed podjęciem obowiązku szkolnego nie uczyły się czytać, nie miały styczności z książkami i nie rozpoczęły nawet początkowej nauki literek, w szkole mają dosyć spore problemy. Nauka czytania jest niezbędna nie tylko do komunikowania się ze światem, ale również do zrozumienia treści. Chodzi nie tylko o to, by dziecko potrafiło przeczytać najpierw literki, potem sylaby, a na końcu zdania, ale również o to, by potrafiło zrozumieć coś z czytanego tekstu. Czytanie ze zrozumieniem to problem, który nierozwiązany w dzieciństwie, może rzutować na całe późniejsze życie. Okazuje się, że co szósty uczeń w Polsce ma problemy z czytaniem, rozumieniem i przyswajaniem czytanego tekstu, co rzutuje także w przyszłości na pracę zawodową.

Im wcześniej, tym lepiej

Nauka czytania dla dzieci powinna rozpocząć się przede wszystkim wtedy, gdy będziemy wiedzieć, że nasze dziecko jest na to intelektualnie gotowe. Pamiętajmy, że maluchy rozwijają się w swoim indywidualnym tempie. Niektóre trzylatki są już zainteresowane pierwszymi literkami, inne wolą bardziej aktywne zabawy czy ćwiczenia manualne. Jeśli dziecko nie jest zainteresowane literkami, warto ich poznawanie odłożyć w czasie – w pierwszych latach życia malucha nauka powinna odbywać się przez zabawę i być przede wszystkim przyjemnością. Dzieci zwykle uczą się niejako przy okazji. Jeśli posadzimy je przy stole ze stwierdzeniem, że teraz będziemy uczyć się literek, nauka czytania raczej nie wypali, a dodatkowo maluch może zniechęcić się do takiej aktywności umysłowej. Można natomiast przy okazji zabaw pokazywać dziecku różne literki, tworzyć w ich kształcie układanki, konstrukcje z klocków, oglądać książeczki dla najmłodszych, w których przedstawiane są poszczególne literki na zasadzie skojarzeń. Dzięki temu umysł dziecka łatwiej będzie przyswajał i zapamiętywał informacje.

Ciekawe pomoce dydaktyczne

W nauce czytania dla dzieci pomocne mogą być zarówno zabawki, jak i książeczki czy pomoce dydaktyczne. W poszukiwaniu sprawdzonych propozycji warto sięgać po takie rozwiązania, które są polecane przez pedagogów i specjalistów od wychowania. Przede wszystkim, przydadzą się kolorowe książeczki z literkami, które przy okazji nauki poszczególnych literek będą opowiadały dzieciom ciekawe historie. Taka nauka będzie dla nich bardziej atrakcyjna. Gdy zauważymy, że dziecko powoli zaczyna rozróżniać literki, nie oznacza to, że od razu zacznie czytać. Na początku będzie to szło dosyć powoli – nie warto tego procesu przyspieszać. Dziecięcy mózg musi mieć bowiem czas na zapisanie zdobytych informacji i wytworzenie nowych ścieżek neuronowych, które będą przydatne w czasie dalszej nauki. Po nauce literek pojawia się nauka czytania sylabami, a także czytanie króciutkich, zwykle trzyliterowych słów. Przydadzą się tutaj tablice edukacyjne z popularnymi sylabami i słowami, najlepiej, jeśli będą dodatkowo zobrazowane konkretnymi rysunkami. Dzięki temu maluchy będą mogły wzrokowo kojarzyć konkretne ciągi liter z odpowiadającymi im obrazkami.

Jak pomóc dziecku w nauce czytania?

Przede wszystkim – nie przeszkadzać. Bardzo często największą przeszkodą w rozwoju malucha są ambicje jego rodziców. Jest oczywiste, że chcą, aby ich dziecko jak najszybciej robiło postępy, szybko czytało, a także pod wieloma względami wyprzedzało swoich rówieśników. Trzeba jednak mieć świadomość, że rozwój dziecka nie jest procesem, który można zamknąć w jakichś tabelkach czy kategoriach wiekowych. Jedne dzieci uczą się szybciej, inne nieco wolniej. Ich zainteresowania w pierwszych latach życia również mogą znacznie się różnić. Nauka czytania owszem, jest istotną umiejętnością, ale nie zmuszajmy do niej maluszka na siłę, jeśli nie jest zainteresowany. Być może jego mózg zajmuje się aktualnie rozwojem psychomotorycznym czy panowaniem nad koordynacją ruchów, a na naukę czytania przyjdzie czas za kilka miesięcy.